Saturday 25 November 2017

Nbe Forex


Bunna Posts Gesunder Profit Bunna International Bank S. C hat einen Rekord von sieben Jahren Gewinn und Ergebnis pro Aktie verdient. In diesem Jahr stieg der Gewinn nach Steuern auf 39,5 pc auf 187 Millionen Br. Allerdings ist das Gewinnwachstum die Hälfte des Vorjahres. Das Ergebnis je Aktie stieg auf 19,6 pc auf 343 Br für die siebenjährige Privatbank. Das ist etwas höher als der Durchschnitt in der Private Banking-Branche, die bei 333 Br ist. Dies ist dreimal höher als das, was es im Jahr 2013 war. Dies kommt inmitten der Resignation des Chefs der Bank, Eshetu Fantaye, die wegen der Gesundheit Probleme verlassen. Die Aufführung ist eine willkommene Nachricht an Tadesse Chinkel, ein langjähriger Chief Operations Officer, jetzt der verantwortliche CEO der Bank. Die Bank hat Wachstum von verschiedenen Einkommen einschließlich Darlehen, Vorschüsse und NBE Anleihen, die um 59.3pc auf 491 Millionen Br erhöht erhöht. Der Auslandsaustausch stieg auch um 27.2pc auf 48 Millionen Br. Das ist etwas knapp zwei Prozent von dem, was die Branche im Jahr 2015 erreicht hat. Trotz der zahlreichen Erfolge der Bank in den letzten vier Jahren blieb sie im Devisenhandel am unteren Ende der Branche. Der Anteil der Devisenhandel an seinem Bruttoeinkommen ist rückläufig und unbedeutend, durchschnittlich 9.7pc. LdquoThis muss wegen der rückläufigen Tendenz der Exporterlöse im Land sein, rdquo ein Bankexperte, der unbenannt beobachtet werden wollte. Tadesse hallte dieses Gefühl, ldquoThe Falling von Export-Einnahmen und Überweisung zwang uns, weniger Menge an Forex in der industryrdquo zu gewinnen. Tibebu Eshetu, Vorsitzender der Bank, erkannte Fortune diese Mängel der Bank. Wir haben unsere Strategie in diesem Stancequot gescheitert. Dementsprechend befahl der Vorstand dem Management der Bank, mit neuen Strategien zur Verbesserung des Deviseneinkommens bis Dezember dieses Jahres zu kommen. Auf der anderen Seite klagten die Aktionäre über die Gewinnwachstumsrate der Bank während der companyrsquos jüngsten Aktionärsversammlung in Millennium Hall. Das Wachstum ist sehr gering im Vergleich mit Peer-Banken wie Brehan Bank, sagte ein Aktionär beschwert. Vor zwei Wochen überraschte Brehan seine Aktionäre und verkündete einen Gewinn von 260 Millionen Br, ein 149pc Anstieg Vergleich mit dem vorangegangenen Geschäftsjahr. Gleichzeitig gelang es ihm, sein EPS um 102 Br auf 399 Br zu erhöhen. Im Jahr 2015, Bunna039s Einkommen war 29pc höher als Brehan Bank. Doch im Jahr 2016 verdiente der letztere 7pc mehr. Insgesamt ist das Einkommenswachstum nicht ohne Kosten. Im Jahr 2015 verbrachte Bunna 66 Cent für jeden Birr, den es verdient hat, was 10pc höher ist als der branchenübergreifende Durchschnitt. Die Zahl war vor 45 Jahren vor 45 Jahren. Die Bankenbranche ist hart getroffen worden, mit einer Erhöhung ihres Gesamtaufwandes über Einkommen. Im vergangenen Jahr war die Debub Global Bank S. C. die höchste Spender mit 79 Cent, während die niedrigste Spender war Cooperative Bank of Oromia mit 55 Cent der Ausgaben für jeden Einkommen Einkommen. Bunna039s allgemeine und administrative Aufwendungen stiegen um 30pc auf 144,4 Millionen Br im Jahr 2016. Das Wachstum ist 18pc niedriger als das vorangegangene Geschäftsjahr. Umgekehrt nahm es die höchste Bestimmung für zweifelhafte Darlehen und Vorschüsse. Das entspricht 204pc bis 35 millionen br. LdquoDie Bank muss ein System installieren, um zu vermeiden, dass solche Verluste wieder passieren, rdquo ein Bankenexperte, der zum Fortune reflektiert wird. Allerdings scheint die Bank optimistisch über den Anstieg ihrer Bereitstellung. Dies ist auf eine Erhöhung des Kreditportfolios zurückzuführen, so Tadesse. Während des gerade beendeten Geschäftsjahres hat die Bank Darlehen und Vorschüsse im Wert von 3,7 Mrd. Br ausgezahlt, was 97,4 pc höher ist als im vorangegangenen Geschäftsjahr. Im vergangenen Jahr, Äthiopiarsquos Bankenindustrie sah eine Erhöhung der Rückstellung für zweifelhafte Schulden. Es ging um 65pc auf Birr 302 Millionen. Davon wurden vier Prozent der Gesamtzahl von Bunna bereitgestellt. Die kooperative Bank von Oromia hatte den höchsten Anteil bei über 50pc. Während des kürzlich abgeschlossenen Geschäftsjahres betrug das Non-Performing Loan (NPL) der Bunna 3,5 pc, deutlich unter der regulatorischen Schwelle von 5 pc. Auf der anderen Seite, Gehälter und Leistungen erhöhte sich um 50pc auf 130 Millionen Br, was 69,5pc Gewinn nach Steuern. Früher in diesem Geschäftsjahr, machte es eine Gehaltsanpassung für seine Banker mit einer durchschnittlichen Rate von 30pc. Die Begründung der Erhöhung war gerechtfertigt für Fragen wie Personalbindung, die Bank notiert. Die Gehaltsanpassungen beinhalteten nicht die Führungskräfte der Bank. Das Liquiditätsniveau der Bank zeigt eine leichte Verbesserung gegenüber dem Vorjahr. Es ist bis 18.3pc von 17.8pc gegangen. In Wert-Bedingungen, seine Cash-und Bankguthaben erhöht auf 1,25 Milliarden Br von 0,8 Milliarden Br im vergangenen Jahr. In den vergangenen Jahren hat sich das Liquiditätsniveau der Branche aufgrund des erhöhten Darlehens zur Einlagenquote und der Investition in die Nationalbank von Äthiopien039s fünfjährige Anleihen verringert. Abgesehen von diesem Trend zeigt die Bank eine leichte Verbesserung gegenüber dem Vorjahr. Es ist bis 18.3pc von 17.8pc gegangen. In Wert-Konditionen erhöhte sich das Cash - und Bankguthaben auf 1,25 Mrd. Br von 0,8 Mrd. Br im vergangenen Jahr. Dies ist jedoch nicht überraschend, da die erste Charge der NBErsquos-Fünfjahresanleihe, die im Juni 2016 zur Rückzahlung fällig war. Dies war eine beträchtliche Menge an Liquiditätsressourcen, von denen erwartet wurde, dass sie in der Branche injiziert werden, auf welcher Liquiditätsniveau der meisten Banken Wird voraussichtlich verbessert werden. Ein Jahr zuvor war der Rückgang der Liquidität ein Anliegen in der Branche. Der Rückgang wurde bei allen Banken beobachtet. Im Jahr 2015 war die am wenigsten liquidierte Bank Awash mit einer Liquiditätsquote von 16pc, während die liquideste Bank Berhan mit einem Verhältnis von 30pc war. In der Zwischenzeit hat Bunna noch nicht entschieden, wann oder wie es beabsichtigt, seine nächste ständige CEO. U.S. Department of State OpennessRestrictions zu ausländischen Investitionen Ethiopiarsquos Fünf-Jahres-Wachstum und Transformation Plan (GTP), die von der äthiopischen Parlament im November 2010 genehmigt wurde und ist derzeit in seinem dritten Jahr ist weitgehend Äthiopiarsquos Offenheit für ausländische Investitionen. Die GTP projiziert erhebliche Investitionen, die zu einer jährlichen Wachstumsrate des Bruttoinlandsprodukts (BIP) von mindestens 11 beitragen. Die Verbesserung der Qualität der sozialen Dienste und der Infrastruktur, die Gewährleistung der makroökonomischen Stabilität und die Steigerung der Produktivität in der Landwirtschaft und in der Fertigung sind wesentliche Ziele des Plans. Die GTP legt auch einen bedeutenden Schwerpunkt auf die Entwicklung der lokalen Produktion, um die Abhängigkeit von Ethiopiarsquos von importierten Gütern zu verringern und Investitionen in die exportorientierten Sektoren Textilwaren, Lederlederprodukte, Schnittblumen, Obst und Gemüse und Agro-Verarbeitung zu fördern. Angesichts des Umfangs der öffentlichen Investitionen, die zur Erfüllung der GTP-Ziele erforderlich sind, benötigt Äthiopien erhebliche Zuflüsse ausländischer Direktinvestitionen. In den ersten zwei Jahren des Planungszeitraums wurde ein starkes inländisches Wirtschaftswachstum registriert, wobei die Regierung von Äthiopien (GOE) das Wachstum mit durchschnittlich 11,2 jährlich schätzte. International Monetary Fund (IWF) schätzt das Wachstum auf ein noch beeindruckendes 7-7.5. Während die äthiopische Regierung das Wachstum über 11 Jahre jährlich übersteigt, erwartet der IWF, dass das jährliche Wachstum mittelfristig auf 6,5 verlangsamen wird, da es auf begrenzte Chancen für den privaten Sektor zurückzuführen ist, die großen öffentlichen Investitionen zu nutzen, die aus dem Kredit des privaten Sektors verdrängt und verankert sind Inflationserwartungen Die Weltbank39s Doing Business Bericht für 2013 rangiert Äthiopien auf 127 von 185 Ländern, verlieren Boden aus der 2012-Rangliste von 125. Mit dem Rückgang waren Rückgänge in Scores für Investor Schutz, Steuerzahlungen, Vertragsdurchsetzung und Auflösung der Insolvenz. Ausländische Investoren stehen in der Regel nicht einer ungünstigen steuerlichen Behandlung, Verweigerung von Lizenzen, diskriminierenden Einfuhr - oder Exportpolitiken oder ungerechten Tarif - und nichttarifären Barrieren gegenüber. Obwohl die bürokratischen Hürden weiterhin die Projektumsetzung beeinträchtigen, hat die Äthiopische Investitionsagentur (EIA) einen beschleunigten Quarter-Stop-Service-Service vorgeschlagen, den sie hofft, die Zeit und die Kosten für den Erwerb von Investitions - und Geschäftslizenzen deutlich zu senken, obwohl die US-Investoren berichten, dass die UVP immer noch Es fehlt die Fähigkeit, seine eigenen strengen Fristen zu erfüllen. Eine Business-Lizenz kann an einem Tag erhalten werden, wenn alle Anforderungen erfüllt sind, obwohl in der Praxis ist dies ungewöhnlich. Ein ausländischer Investor, der beabsichtigt, ein bestehendes Privatunternehmen zu kaufen oder Aktien eines bestehenden Unternehmens zu kaufen, muss eine vorherige Genehmigung von der UVP erhalten. Äthiopien für die Welthandelsorganisation (WTO) ist seit 2003 im Gange. Äthiopien hat dem WTO-Sekretariat im Dezember 2006 ein Memorandum of Foreign Trade Regime vorgelegt, die im Januar 2007 Antworten auf die erste Runde der WTO-Mitgliederfragen erhielt und ihre erste Arbeit belegte Parteimitglied im Mai 2008. Im Februar 2012 wurde das Ethiopiarsquos-Gütermarktzugangsangebot vorgelegt und im März 2012 die dritte Arbeitsgruppensitzung abgehalten. Äthiopische Regierungsbeamte haben erklärt, dass der WTO-Beitritt bis 2014 eine Priorität hat. Im Jahr 2009 erweiterte die äthiopische Regierung ihren landwirt - schaftlichen Fokus von der Erhöhung der Produktivität der Kleinbauern und förderte die Förderung von privaten Investitionen (in - und ausländischen) in größeren kommerziellen Betrieben zu den bestehenden Prioritäten. Das Landwirtschaftsministerium (MOA) hat eine neue Direktion für landwirtschaftliche Investitionsförderung geschaffen, die mit der Verhandlungen über langfristige Mietverträge (alle Lande im Besitz der Regierung) auf über 7 Millionen Hektar Land für diese kommerziellen Bauernhöfe beauftragt ist. Das Ziel der Direktion ist es, die Produktivität, Beschäftigung, Technologietransfer und Devisenreserven zu steigern, indem es Anreizen für Privatanleger bietet. Das Programm, auch in den frühen Stadien, hat einige Proteste von Einzelpersonen und Gruppen, die Interessen in Land, um neue Investoren zur Verfügung gestellt werden, begegnet. Im Jahr 2010 hat die Regierung eine Agentur für landwirtschaftliche Transformation (ATA) mit einem Auftrag zur Straffung der landwirtschaftlichen Investitionen und allgemeiner zur Verbesserung der Ermöglichung Umwelt für Kleinbauern und kommerzielle landwirtschaftliche Entwicklung im Land. Nach einer Reihe von Studien ist Äthiopien reich an erneuerbaren Energieträgern. Während die Gesamtzahl der Wasserkraft auf bis zu 45.000 MW pro Jahr geschätzt wird, werden derzeit nur noch 3 des Wasserkraftpotentials der Landwirte ausgenutzt. Äthiopien ist ein Land am Rande einer Energierevolution, erfordert aber erhebliche Unterstützung, um sein Potenzial zu verwirklichen, vor allem in den Bereichen Geothermie, Wind und Solar und Biomasse als langfristige Möglichkeiten der Stromerzeugung sowohl für die lokale Industrialisierung als auch für das Potenzial Quelle der FX-Einnahmen. In Übereinstimmung mit den im GTP umrissenen Zielen hat die Ethiopian Electric Power Corporation (EEPCo) konkrete Pläne gesetzt, bis 2015 einen 75-Energie-Zugang zu erreichen und strebt danach, ein regionaler Energieexporteur und ein Green-Energy-Hub für Ostafrika zu werden. Die Stromerzeugung verbesserte sich zwischen 2008 und 2012 um rund 230, wobei sechs Wasserkraft - und Windenergieprojekte online waren: Tekeze (2009, hydroelektrisch, 300 MW), Gibe II (2010, hydroelektrisch, 420 MW), Tana Beles (2010, hydroelektrisch, 460 MW), Amerti Nesha (2011, Wasserkraft, 97 MW), Ashegoda (2012, Wind, 30 MW) und Adama I (2012, Wind, 51 MW). Darüber hinaus sind vier weitere Projekte (Gibe III, Ashegoda Expansion, Adama II und der Grand Ethiopian Renaissance Dam) im Bau. Ihr kombinierter Output wäre fast 8.150 MW. Ein unzureichendes Kraftübertragungssystem bedeutet jedoch, dass Ethiopiarsquos die Energieversorgung erhöht hat, wird noch nicht effizient genutzt. Das Ministerium für Wasser und Energie (MOWE) sucht aktiv zusätzliche Investitionen in den Energiesektor in Äthiopien, um schnell wachsende Inlandsbedürfnisse zu erfüllen und ehrgeizige Pläne zur Ausfuhr von Elektrizität in die Nachbarländer zu erfüllen. Im Oktober 2011 begann Äthiopien 35 MW Stromausfuhren nach Dschibuti geschätzt, um USD US1,5 Millionen pro Monat zu generieren und plant, mit dem Export von 100 MW Strom an den Sudan Anfang 2013 zu beginnen. Die Finanzierung ist für den Bau einer Übertragungsstrecke vorhanden Nach Kenia als Teil eines größeren ostafrikanischen Elektrizitäts-Autobahnprojekts, das von der Weltbank und der Afrikanischen Entwicklungsbank finanziert wird. Die Entwicklung erneuerbarer Energiequellen ist ein Grundprinzip der staatlichen Energiepolitik und die Regierung sucht private Investitionen, um die Entwicklung von nicht-erneuerbaren Energiequellen zu fördern. MOWE hat Einspeisetarifgesetze eingeführt, die die Tarife und Bedingungen für unabhängige Stromerzeuger festlegen, um Strom an das nationale Netz zu verkaufen, aber die Rechnung hat mehrere Revisionen durchgemacht und es ist nicht klar, wann es Gesetz wird. Das überarbeitete Investment-Code von 1996 sowie die Investitionsproklamation bieten Anreize für entwicklungsbezogene Investitionen und haben nach und nach die meisten sektoralen Investitionsbeschränkungen aufgehoben. Äthiopien39 Investitionscode verbietet ausländische Investitionen in Banken, Versicherungen und Finanzdienstleistungen. Die verbleibenden staatlich kontrollierten Sektoren umfassen Telekommunikation, Energieübertragung und - verteilung sowie Postdienste mit Ausnahme von Kurierdiensten. Die Herstellung von Waffen und Munition kann nur als Joint Ventures mit der Regierung durchgeführt werden. Andere für die äthiopischen Staatsangehörigen reservierte Investitionsgebiete umfassen: Rundfunkverkehrsdienste Reisebürodienstleistungen, Speditions - und Schifffahrtsagenturen Einzelhandel und Brokerage Großhandel (ohne Lieferung von Erdöl und deren Nebenprodukten sowie Großhandel von ausländischen Investoren ihrer lokal produzierten Produkte) die meisten Einfuhr Handel Investitionsgüter Verleih Export von Rohkaffee, Chat, Ölsaaten, Hülsenfrüchte, Häute und Felle aus dem Markt gekauft leben Schafe, Ziegen und Rinder nicht erhoben oder gemästet von der Investor Bauunternehmen mit Ausnahme der als Klasse 1 Bräunung bezeichneten Häute und Felle bis hin zu krustigen Hotels (ohne Sterne-Hotels) Restaurants und Bars (ohne internationale und spezialisierte Restaurants) Handels - und Ticketverkaufsdienstleistungen Transportdienstleistungen Bäckereiprodukte und Gebäck für die Binnenmarkt-Schleifmühlen Friseursalons Bekleidungswerkstätten (ausgenommen Bekleidung Fabriken) Bau - und Fahrzeugwartung Sägefräsen und Holzproduktion Zollabfertigung Dienstleistungen Museen, Theater und Kino Halle Operationen und Druckindustrie. Allerdings hat die GOE darauf hingewiesen, dass es darum geht, die Expertise des ausländischen Privatsektors auf einige der oben genannten Sektoren zu bringen. Äthiopien-Amerikaner können eine lokale Resident-Karte aus dem Ministerium für auswärtige Angelegenheiten erhalten, die es ihnen ermöglicht, in viele Sektoren zu investieren, die für Ausländer geschlossen sind. Ausländische Unternehmen können in den geschlossenen Sektoren Waren und Dienstleistungen an äthiopische Firmen liefern. Die Änderung des Programms zur Äthiopiarsquos-Investitionsprogrammierung führte Bestimmungen für die Einrichtung von industriellen Entwicklungszonen, sowohl staatlich als auch privat, mit günstigen Investitions-, Steuer - und Infrastrukturanreizen ein. Die Änderung hat auch die Mindestkapitalanforderung auf US200.000 pro Projekt für hundertprozentige ausländische Investitionen und US150.000 für gemeinsame Investitionen mit inländischen Investoren (bzw. US100.000US50.000 in den Bereichen Engineering, Architektur, Buchhaltung und Wirtschaftsprüfung) erhöht , Unternehmens - und Managementberatung und Verlagswesen). Ein ausländischer Investor, der Profitdividenden reinvestiert, ist möglicherweise nicht verpflichtet, Mindestkapital zuzuteilen. Die Inflationsraten haben sich im Laufe des Jahres 2012 stabilisiert. Die GOE hat eine aktive Rolle bei der Verwaltung der Inflation durch eine Reihe von Maßnahmen gespielt, darunter strenge Geld - und Finanzpolitik, die das Wachstum des breiten Geldes begrenzt, was dazu führt, dass die Inflation im Jahresverlauf stetig ist Reihe von Rückgängen und Stabilisierungsperioden, die von 39,3 im November 2011 auf 15,6 im November 2012 sinken. Die GOE bleibt wachsam über die Bekämpfung der Inflation, aber strukturelle Ineffizienzen wie ein staatlich monopolisiertes multimodales Logistiksystem und ein oligopolistischer Großhandelssektor dürften sich weiterhin halten Ethiopiarsquos Inflationsrate in zweistelligen Zahlen. Äthiopien hat keine diskriminierenden oder übermäßig belastenden Visum-, Aufenthalts - oder Arbeitserlaubnisanforderungen für ausländische Investoren, doch können die Anleger bürokratische Verzögerungen bei der Erlangung dieser Dokumente haben. Äthiopien39s auf verschiedenen Indizes: Umwandlungs - und Transferpolitik Alle Fremdwährungsgeschäfte müssen von der Äquiopienhauptbank, der Nationalbank von Äthiopien (NBE), genehmigt werden. Die Hauswährung (Birr) ist nicht frei konvertierbar. Eine NBE-Richtlinie von 2004 ermöglicht es nicht-ansässigen Äthiopiern und ausländischen Staatsangehörigen aus äthiopischen Ursprungs, Fremdwährungskonten bis zu US50.000 zu errichten und zu betreiben. Äthiopien39s Investitionsproklamation ermöglicht allen registrierten ausländischen Investoren, ob sie Anreize erhalten oder nicht, freiwillige Gewinne und Dividenden, Kapital und Zinsen für ausländische Kredite und Gebühren im Zusammenhang mit dem Technologietransfer zu vergeben. Ausländische Investoren können auch Erlöse aus dem Verkauf oder der Liquidation von Vermögenswerten, aus der Übertragung von Aktien oder einem teilweisen Besitz eines Unternehmens und Mittel für Schuldendienst oder andere internationale Zahlungen erteilen. Das Recht der ausländischen Arbeitnehmer, ihre Gehälter zu vergeben, wird nach NBE-Devisenbestimmungen gewährt. Ethiopiarsquos Forex Reserven fielen von einem durchschnittlichen Niveau von 3 Monaten Einfuhr Berichterstattung in 2010-2011 auf 1,8 Monate Deckung im April 2012. Forex Reserven wurden stark erschöpft, aber zeigte Anzeichen einer Stabilisierung gegen Ende des Jahres 2012. Nach dem IWF, die Verwendung Der Devisenverkäufe als Mittel zur Sterilisierung der lokalen Währung Liquidität ist die Hauptursache für den Fehlbetrag, obwohl es weiter verschärft wurde durch schwächere als erwartete Exporte von Kaffee, Ethiopiarsquos wichtigsten Export-Ernte. Die birr hat zwischen November 2006 und November 2012 rund 100 gegen den US-Dollar abgeschrieben, und zwar durch eine Reihe von kontrollierten Absteigerungen, darunter 20 Abwertungen im September 2010. Ab Dezember 2012 betrug der Wechselkurs ca. 18,15 Breis pro Dollar. Der illegale Parallelmarkt-Wechselkurs betrug etwa 19,06 Birr pro Dollar, eine Prämie von 5 über dem offiziellen Kurs. Ethiopiarsquos Financial Intelligence Unit überwacht verdächtige Währungsumrechnungen, darunter große Transaktionen über 200.000 Birr (in etwa den US-Berichtsanforderungen für Währungsübertragungen von mehr als 10.000 US-Dollar). Enteignung und Entschädigung nach Äthiopien39er Jahre Investitionsprogrammierung und nachfolgende Änderungen, Vermögenswerte eines inländischen Investors oder eines ausländischen Investors, Unternehmens oder Expansion können nicht ganz oder teilweise verstaatlicht werden, es sei denn, dies ist von öffentlichem Interesse und in Übereinstimmung mit den Gesetzen und mit angemessener Entschädigung gefordert . Solche Vermögenswerte dürfen nur im Rahmen einer gerichtlichen Anordnung beschlagnahmt, beschlagnahmt oder entsorgt werden. Das Derg-Militärregime verstaatlichte viele Objekte in den 1970er Jahren. Die gegenwärtige Regierungsposition ist, dass das Eigentum, das durch den Derg (d. H. Durch Gerichtsbeschluss oder Regierungsverkündigung, die im Amtsblatt veröffentlicht wurde, quittiert wurde), das Eigentum des Staates bleibt. In den meisten Fällen wird das Eigentum, das durch mündliche Ordnung oder andere informelle Mittel beschlagnahmt wird, allmählich an rechtmäßige Eigentümer oder ihre Erben durch einen längeren bürokratischen Prozess zurückgegeben. Die Angestellten sind verpflichtet, für die von der Regierung während der Zeit der Kontrolle über die Immobilie vorgenommenen Verbesserungen zu bezahlen. Äthiopien39s Privatisierungs - und öffentlich-rechtliche Betreuungsagentur (PPESA) hörte auf, Anfragen von Eigentümern für die Rückgabe dieser früheren enteigneten Immobilien im Juli 2008 zu akzeptieren. Nach der Investitionsproklamation können Streitigkeiten aus ausländischen Investitionen, die einen ausländischen Investor oder den Staat betreffen, Bedeutet für beide Parteien angenehm. Ein Streit, der nicht gütlich beendet werden kann, kann einem zuständigen äthiopischen Gericht oder einem internationalen Schiedsgericht im Rahmen einer bilateralen oder multilateralen Vereinbarung unterbreitet werden, auf die die Regierung und der Herkunftsmitgliedstaat Vertragsparteien sind. Sowohl ausländische als auch inländische Investoren, die an Streitigkeiten beteiligt sind, haben ein Mangel an Vertrauen in die Justiz zum objektiven Beurteilen und Beilegen von Streitigkeiten ausgedrückt. Äthiopien39 Justizsystem ist überlastet, schlecht besetzt und unerfahren in kommerziellen Angelegenheiten, obwohl Bemühungen im Gange sind, um seine Kapazität zu stärken. Während Eigentum und vertragliche Rechte anerkannt sind und es Handels - und Konkursgesetze gibt, fehlt es den Richtern oft an Verständnis von kommerziellen Angelegenheiten und Fallterminierung leidet unter verlängerten Verzögerungen. Die Handelskammer von Addis Abeba hat ein Schiedsgericht, das sich mit dem Schiedsverfahren beschäftigt. Es besteht keine Garantie dafür, dass die Vergabe eines internationalen Schiedsgerichts vollständig von den äthiopischen Behörden akzeptiert und umgesetzt wird. Äthiopien hat weder das Übereinkommen von 1958 über die Anerkennung und Vollstreckung ausländischer Schiedssprüche, das gemeinhin als das ldquoNew York Convention bekannt ist, unterzeichnet und ratifiziert. Die Ethiopiarsquos Handels - und Verbraucherschutzbehörde (TPCPA) ist dem Handelsministerium gegenüber verantwortlich und beauftragt Mit der Förderung eines wettbewerbsorientierten Geschäftsumfelds durch die Regelung wettbewerbswidriger, unethischer und unlauterer Handelspraktiken zur Verbesserung der Wirtschaftlichkeit und des sozialen Wohlergehens. Einige der Befugnisse der Kommission umfassen: Ermittlung von Beschwerden von verletzten Parteien, die Zeugen aufmerksam machen und bei Anhörungen aussagen und die Räumlichkeiten der Angeklagten durchsuchen. Seit 2011 hat die TPCPA 15 Workshops für über 5000 Regierungs - und Privatsektor-Teilnehmer durchgeführt. Seit ihrer Gründung hat sich das TPCPA in erster Linie auf Selbstorganisation und Verwaltungsarbeit konzentriert und hatte seit Januar 2013 keine wesentlichen Durchsetzungsaktivitäten durchgeführt. Leistungsanforderungen und Incentives Äthiopien stellt keine formalen Anforderungen an ausländische Investoren fest. Die Änderung des Investitionsprotokolls 2003 beschreibt Investitionsanreize für Investoren in bestimmten Bereichen. Neue Investoren, die in der Fertigung tätig sind, Agro-Verarbeitungstätigkeiten oder die Herstellung bestimmter landwirtschaftlicher Produkte, die mindestens 50 ihrer Produkte exportieren oder mindestens 75 ihrer Produkte an einen Exporteur als Produktionseinsatz liefern, sind seit fünf Jahren von der Einkommensteuer befreit . Ein Investor, der weniger als 50 seines Produkts exportiert oder sein Produkt nur auf den heimischen Markt liefert, ist die Einkommensteuer, die für zwei Jahre befreit ist. Anleger, die bestehende Unternehmen erweitern oder aufrüsten und mindestens 50 ihrer Produktion exportieren oder die Produktion um 25 erhöhen, sind für zwei Jahre für eine Einkommensteuerbefreiung berechtigt. Ein Investor, der in die rdquodingveloping regionsrdquo von Gambella, Benishangul Gumuz, South Omo, Afar oder Somali Region investiert, wird für eine zusätzliche einjährige Einkommensteuerbefreiung in Anspruch genommen werden. Ein Anleger, der Häute und Felle nach der Verarbeitung nur bis zur Krustenebene exportiert, hat keinen Anspruch auf den Einkommensteueranreiz. Ein spezieller Darlehensfonds über die Entwicklungsbank von Äthiopien (DBE) bietet Grundstücke zu niedrigen Leasingraten für vorrangige Exportbereiche wie Blumenbau, Lederwaren, Textilien und Bekleidung sowie agroverarbeitende Produkte. Ein Anleger kann bis zu 70 der Kosten des Projekts von diesem Sondervermögen ohne Sicherheiten bei der Vorlage eines tragfähigen Geschäftsplans und 30 Eigenkapital ausleihen. Anleger dürfen zollfreie Investitionsgüter und Baustoffe für die Gründung eines neuen Unternehmens oder für den Ausbau eines bestehenden Unternehmens importieren. Darüber hinaus können Ersatzteile im Wert von 15 des Wertes der Investitionsgüter zollfrei eingeführt werden. Dieses Privileg darf nicht gewährt werden, wenn vergleichbare Investitionsgüter oder Baustoffe vor Ort hergestellt werden können und wettbewerbsfähige Preise, Qualität und Menge haben. Importierte zollfreie Investitionsgüter können nicht mehr als Kreditsicherheiten verwendet werden. ReisebürosDie Unternehmen haben die Zollfreiheit für die Einfuhr von Waren wie Fahrzeugen erhöht, sofern sie ausschließlich im Tourismus tätig sind. Das Ministerium für Landwirtschaft 39s (MOA) Landwirtschaftliche Investitionsförderung Direktion bietet Grazzeiten von bis zu sieben Jahren auf Landmieten. Die Direktion konzentriert sich derzeit auf Landgeschäfte in den abgelegenen Regionen Gambella, Benishangul Gumuz, Südliche Nationen und Afar. Recht auf Privatbesitz und Niederlassung Sowohl ausländische als auch inländische Privatpersonen haben das Recht, die meisten Formen der Wirtschaftsunternehmen zu erwerben, zu erwerben, zu besitzen und zu veräußern. Es gibt kein Recht auf Privatbesitz an Land. Das ganze Land ist im Besitz des Staates und kann bis zu 99 Jahre vermietet werden. Im November 2011 verabschiedete die Regierung eine umstrittene städtische Landleasing-Proklamation, die es der Regierung ermöglicht, den Wert des Grundstücks bei der Übertragung von Pachtrechten zu bestimmen, um die Spekulationen der Investoren einzudämmen. Schutz der Eigentumsrechte Gesicherte Interessen im Eigentum sind geschützt und durchgesetzt, obwohl alle Landbesitz in den Händen des Staates bleibt. Bestimmte Bewohner wurden verlagert (und in der Regel kompensiert), wenn die Regierung beschließt, dass das Land, in dem sie leben, für eine Straße oder andere öffentliche Nutzung verwendet werden sollte. Die Grundstücksvermietungsvorschriften variieren in Form und Praxis nach Region. Hypotheken sind ungewöhnlich, da Darlehensbedingungen in der Regel ziemlich kurz sind. Äthiopien hat noch eine Reihe wichtiger internationaler Rechte des geistigen Eigentums (IPR) unterzeichnet, wie zum Beispiel: die Pariser Vereinbarung zum Schutz des gewerblichen Eigentums, der Weltrechtsvereinigung des geistigen Eigentums (WIPO), der Berner Konvention für literarische und künstlerische Arbeiten in Madrid System für die internationale Registrierung von Marken und den Vertrag über die Zusammenarbeit auf dem Gebiet des Patentwesens. Die GOE hat ihre Absicht bekundet, dem Berner Übereinkommen und dem Madrider Protokoll bis 2015 beizutreten. Das Äthiopische Amt für geistiges Eigentum (EIPO) hat in erster Linie den Schutz von äthiopischen urheberrechtlich geschützten Materialien und der Raubkopien-Software beauftragt. Im Allgemeinen hat EIPO schwache Kapazitäten in Bezug auf Arbeitskräfte und keine in Bezug auf die Strafverfolgung. Darüber hinaus betreiben eine Reihe von Unternehmen, insbesondere in der Tourismus - und Dienstleistungsbranche, in Äthiopien freiwillig mit bekannten Marken oder Symbolen ohne Erlaubnis. Transparenz des Regulierungssystems Äquiopia39s Regulierungssystem gilt allgemein als fair, obwohl es Fälle gibt, in denen belastende Regulierungs - oder Lizenzanforderungen den örtlichen Verkauf von US-Exporten, insbesondere gesundheitsbezogenen Produkten, verhindert haben. Regierungsministerien übergeben oft Entscheidungen und damit zusammenhängende Papierkram an verschiedene Ministerien, bevor eine Entscheidung abgeschlossen ist. In vielen Fällen wird dieser Papierkram in einem Dienst verhaftet und es wird keine Entscheidung getroffen. Im Jahr 2011 hat die Zentralbank eine Richtlinie für alle Banken und Versicherungsgesellschaften erlassen, um sich an die International Financial Reporting Standards (IFRS) zu halten. Ausländische Investoren haben sich über die plötzliche Streichung einiger Regierungsausschreibungen, eine Wahrnehmung von Bevorzugung gegenüber Anbietern, die eine konzessionäre Finanzierung bieten, und einen allgemeinen Mangel an Transparenz im Beschaffungssystem beklagt. Im September 2009 gründete die Regierung eine neue Behörde für öffentliche Aufträge und Immobilienverwaltung. Diese Agentur ist eine autonome Regierungsorgane, hat ihren eigenen gerichtlichen Arm und ist verantwortlich für das Ministerium für Finanzen und wirtschaftliche Entwicklung. Effiziente Kapitalmärkte und Portfolioinvestitionen Der Zugang zu Finanzierungen ist ein Hindernis für die Erhöhung der österreichischen Privatinvestitionen. Während Kredit für Investoren auf Marktbedingungen zur Verfügung steht, begrenzt eine 100 Sicherheitenanforderung die Fähigkeit einiger Investoren, Geschäftsmöglichkeiten zu nutzen. Darüber hinaus hat eine April-Maßnahme, die nichtstaatliche Banken dazu zwingt, das Äquivalent von 27 von jedem Darlehen in Nationalbank von Äthiopien (NBE) Anleihen zu investieren, zu Liquiditätsengpässen beigetragen, die die Fähigkeit der Banken, den Privatsektor zu leihen, reduziert haben. Äthiopien hat derzeit neunzehn Banken - drei Staatsbesitz, eine Partei besessen, und fünfzehn in Privatbesitz. Im September 2011 erhob die NBE das Mindestkapital, das erforderlich war, um eine neue Bank von Birr 75 Millionen auf 500 Millionen zu gründen, die den Eintritt der meisten neuen Banken in den Markt effektiv stoppten. Ausländische Banken dürfen in Äthiopien keine Finanzdienstleistungen erbringen. Die staatliche Handelsbank von Äthiopien mobilisierte 65,1 der gesamten Bankeinlagen und stellte im Geschäftsjahr 2011 mehr als 50 der gesamten Bankkredite zur Verfügung. Die Handelsbanken 39 notleidenden Kreditquoten sind auf weniger als 5 zurückgegangen. Äthiopien hat keine Wertpapier-Markt, und Verkäufe von Schulden sind stark reguliert. Die GOE entwirft die Gesetzgebung zur Regulierung des Freiverkehrs für private Aktiengesellschaften. Die NBE kontrolliert die Bank Mindesteinzahlung, die jetzt bei 5 steht, während Darlehen Zinssätze schwimmen dürfen. Die Realzinsen sind in den letzten Jahren vor allem aufgrund der hohen Inflation negativ gewesen. Die Regierung bietet eine begrenzte Anzahl von 28 Tagen, 3-Monats - und 6-Monats-Schatzwechsel an, verbietet aber den Zinssatz von der Überschreitung der Bankeinlagen. Die Regierung begann im November 2011 eine einjährige Schatzanweisung anzubieten. Die Renditen dieser T-Rechnungen liegen unter 2. Dieser Markt bleibt für den privaten Sektor unattraktiv und über 95 der T-Rechnungen werden von der staatlichen Handelsbank gehalten Von Äthiopien und öffentlichen Unternehmen. Die im Jahr 2008 gestartete Äthiopien Commodity Exchange (ECX) betreibt Rohstoffe wie Kaffee, Sesamsamen, Mais, Weizen und Bohnen. Die GOE startete ECX, um die Transparenz der Rohstoffpreise zu erhöhen, die Nahrungsmittelknappheit zu lindern und die Kommerzialisierung der Landwirtschaft zu fördern. Allerdings behaupten Kritiker, dass ECX-Richtlinien und Preisstrukturen ineffizient sind, verglichen mit Direktverkäufen bei den vorherrschenden internationalen Raten. Wettbewerb aus staatseigenen Betrieben Staatseigene Unternehmen und regierungsfremde Unternehmen dominieren große Wirtschaftszweige. Es gibt staatliches Monopol oder staatliche Dominanz in Sektoren wie Telekommunikation, Macht, Banken, Versicherungen, Luftverkehr, Schifffahrt und Zucker. Ruling Party-Affiliated Quotendowmentquot Unternehmen haben eine starke Präsenz in der Boden-Transport-, Dünger-und Textil-Sektoren. Sowohl staatseigene Unternehmen als auch quotendowmentquot Unternehmen dominieren den Zementsektor. Die staatseigenen Unternehmen haben erhebliche Vorteile gegenüber privaten Unternehmen, vor allem im Bereich der Regulierungs - und Bürokratie von Äthiopien, einschließlich des leichten Zugangs zu Krediten und der schnellen Zollabfertigung. Lokale Unternehmer sowie ausländische Investoren beschweren sich über den Mangel an gleichem Spielfeld, wenn es um staatseigene und parteigene Unternehmen geht. Zwar gibt es keine schlüssigen Berichte über die Kreditpräferenz für diese Unternehmen, gibt es Hinweise, dass sie Anreize wie vorrangige Devisen Zuteilung, Vorlieben in Regierungsausschreibungen und Marketing-Unterstützung erhalten. Äthiopien veröffentlicht aggregierte Finanzdaten von Staatsbetrieben, aber detaillierte Informationen sind nicht im Staatshaushalt enthalten, und wenige staatseigene Unternehmen außerhalb von Äthiopien Airlines veröffentlichen einen detaillierten Jahresabschluss. Corporate governance of state-owned enterprises is structured and monitored by a board of directors composed of senior government officials and politically-affiliated individuals. In 2010, the Ethiopian government quotcorporatizedquot state-owned enterprise Ethiopian Telecommunications Corporation (ETC) by turning over its management to France-Telecom per a two-year contract. As part of this process, a new company, Ethio Telecom (ET), was formed to replace ETC. In January 2013, France-Telecom handed back the management of Ethio Telecom after completion of the contract. Similar to the ldquocorporatizationrdquo of ETC, a tender for the management of Ethiopian Electric Power Company (EEPCO) was advertised in 2011, though no winner has been announced. The Public-Private Dialogue Forum (PPDF), a joint consultative forum between the private sector and the government, held its second meeting in February 2012, focusing on customs, logistics and transport issues, especially those involving the inefficiency of state-owned enterprises. The private sector was represented by the Ethiopian Chamber of Commerce and Sectoral Associations (ECCSA) and the government by the Ministry of Trade (MOT). Additionally, Prime Minister Hailemariam Desalegn met with representatives of the private sector in October 2012 to discuss their commercial concerns, continuing a series of direct private sector engagements started by former Prime Minister Meles Zenawi. Nearly all tenders issued by the Ethiopian government39s Privatization and Public Enterprises Supervising Agency (PPESA) are open to foreign participation. In some instances, the government prefers to engage in joint ventures with private companies rather than sell an entire entity. The government has sold over 300 public enterprises since 1994. Most of these enterprises were small enterprises in the trade and service sectors. Approximately 20 enterprises were privatized in 2011, including two major breweries, and around 60 public enterprises remain under PPESA control. Corporate Social Responsibility Some larger international companies have introduced corporate social responsibility (CSR) programs however, most local companies do not practice CSR. There is a movement to develop CSR programs by the Ministry of Industry in collaboration with the World Bank, U. S. Agency for International Development, and others. Ethiopia has been relatively stable and secure for investors. Insurgents operating in parts of the Somali Region of Ethiopia have warned investors against exploring for oil or natural gas resources in this area. Some elements of the outlawed Ogaden National Liberation Front continue to operate in parts of the Somali Region and there are reports of sporadic clashes with security forces. Beginning in 2008, the government enacted a series of laws that effectively constrained opposition parties, the media, and civil society. The Ethiopian Peoplersquos Revolutionary Democratic Front (EPRDF), which is the ruling party coalition, and its allied parties subsequently took close to 90 percent of the popular vote and won 545 out of 547 parliamentary seats in the 2010 national elections, which were judged to have lacked anything close to a level playing field. Regional-level elections (including for seats in the Addis Ababa and Dire Dawa city councils) will be held in 2013, followed by national parliamentary elections in 2015. In 2009, the Ethiopian government passed an Antiterrorism Proclamation granting executive branch-controlled security services virtually unlimited authority to take unilateral action to disrupt suspected terrorist activities. Terrorist activities are broadly defined in the legislation. As of December 31, 2012, the law has been cited in the convictions of nine journalists, five political opposition leaders, and an Ethiopian employee of the UN. Two Swedish journalists were found guilty of ldquoproviding support for terroristsrdquo and illegally entering the country in 2011 and were sentenced to eleven years in prison, but received a pardon in September 2012. Five European tourists were killed and two were kidnapped in January 2012 by the Afar Revolutionary Democratic Unit Front (ARDUF), an extremist group backed by Eritrea. In retaliation, the Ethiopian military made incursions into Eritrea in March targeting the ARDUF and the Eritrean military. An attack on a farm operated by Saudi Star Development in the Gambella Region in April left five people dead, and was blamed on the Gambella Nilotic Union. The Ethiopian government regards these incidents as terrorist attacks. In February 2012, the Ethiopian government announced that it had arrested eight al-Qaida operatives with links to Kenya, Sudan, Philippines, Saudi Arabia, and South Africa in the Bale area of Oromia Region in December 2011. Ethiopia ratified the United Nations (UN) Anticorruption Convention in 2007. The UN Investment Guide to Ethiopia (2004) asserted that routine bureaucratic corruption is virtually nonexistent in Ethiopia. The guide added that bureaucratic delays certainly exist, but are not devices by which officials seek bribes. It is a criminal offense to give or receive bribes, and bribes are not tax deductible. Transparency Internationalrsquos 2011 Corruption Perceptions Index, which measures perceived levels of public sector corruption ranked Ethiopia as 33 out of 100 (with 0 indicating ldquohighly corruptrdquo and 100 indicating ldquovery cleanrdquo). Ethiopia39s rank on the corruption perception index was 113 out of 176 countries in 2012 and 120 out of 182 rated countries in 2011. The Ministry of Justice and the Federal Ethics and Anti-Corruption Commission (FEACC) are charged with combating corruption. Since its establishment, the Commission has arrested many officials on charges of corruption, including managers of the Privatization Agency, Ethiopian Telecommunications Corporation, National Bank of Ethiopia, Ethiopian Geological Survey, the state-owned Commercial Bank of Ethiopia, and private businessmen. Bilateral Investment Agreements Ethiopia has bilateral investment and protection agreements with China, Denmark, Italy, Kuwait, Malaysia, Netherlands, Russia, Sudan, Switzerland, Tunisia, Turkey, Yemen, Spain, Algeria, Austria, UK, BelgiumLuxemburg, Libya, Egypt, Germany, Finland, India, and Equatorial Guinea and a protection of investment and property acquisition agreement with Djibouti. A Treaty of Amity and Economic Relations, which entered into force in 1953, governs economic and consular relations with the United States. Ethiopia also has avoidance of double taxation treaties with fourteen countries, including Italy, Kuwait, Romania, Russia, Tunisia, Yemen, Israel, South Africa, Sudan and the UK. There is no avoidance of double taxation treaty between the United States and Ethiopia. OPIC and Other Investment Insurance Programs The Overseas Private Investment Corporation (OPIC) has offered risk insurance and loans to U. S. investors in Ethiopia in the past, but has not originated any investment in Ethiopia in recent years. Approximately 85 of Ethiopia39s 84 million people worked in agriculture in 2011. The Ethiopian government is the most important sector of employment outside of agriculture. According to the Central Statistical Agencyrsquos urban employment and unemployment survey result, urban unemployment was estimated to be 17.5 as of 2012. (24.9 of people ages 15-24 are unemployed.) Ethiopia has ratified all eight core ILO conventions, including most recently, the Palermo Convention. The Ethiopian Penal Code outlaws work specified as hazardous by ILO conventions. The Ethiopian Parliament ratified ILO Convention 182 on the Worst Forms of Child Labor in May 2003. The U. S. Government produces an annual report on labor conditions in Ethiopia, including an assessment of child labor. According to the 2012 Index of Economic Freedom (produced by the Heritage Foundation), Ethiopia scored a 55.5 out of 100 for labor freedom, 1.6 points below the previous year and 6 points below 2010. The index rating states that ldquothe formal labor market has not been developed. Outmoded employment regulations remain a barrier to business, although enforcement is not stringent. rdquo The Confederation of Ethiopian Trade Unions has been expanding its membership and, along with the Ethiopian Employersrsquo Federation, actively supports foreign direct investment. Ethiopia generally enjoys labor peace. The right to form labor associations and engage in collective bargaining is constitutionally guaranteed for many workers, but excludes managerial employees, teachers, and civil servants. Although the constitution and law provide workers with the right to strike to protect their interests, detailed provisions make legal strike actions difficult to carry out. In practice, labor strikes are rare. Child labor is widespread in Ethiopia. While not a pressing issue in the formal economy, child labor is common in rural agrarian areas and the informal economy in urban areas. Both NGO and Ethiopian government sources concluded that goods produced (in the agricultural sector and traditional weaving industry in particular) via child labor are largely intended for domestic consumption, and not slated for export. Employers are statutorily prohibited from hiring children under the age of 14. There are strict labor laws defining what sectors may hire quotyoung workers, quot defined as workers aged 14 to 18, but these laws are infrequently enforced. Labor remains readily available and inexpensive in Ethiopia. Skilled manpower, however, is scarce in many fields. Approximately 60 of Ethiopians over the age of 15 are illiterate ( defined by UNESCO as ldquoinability to identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using printed and written materials associated with varying contextsrdquo). There is no national minimum wage standard. Foreign Trade ZonesFree Trade Zones There are no areas designated as foreign trade zones andor free ports in Ethiopia. Because of the 1998-2000 Ethiopian-Eritrean war, Ethiopian exports and imports through the Eritrean port of Assab are prohibited. As a result, Ethiopia conducts almost all of its trade through the port of Djibouti with some trade via the Somaliland port of Berbera and Sudan39s Port Sudan. Despite Ethiopia39s efforts to clamp down on small-scale trade of contraband, unregulated exports of coffee, live animals, chat (a mildly narcotic amphetamine-like leaf), fruit and vegetables, and imports of cigarettes, alcohol, textiles, electronics and other consumer goods continues. Foreign Direct Investment Statistics Foreign direct investment (FDI) flows into Ethiopia have gradually increased in the last few years. According to estimates by the World Bank (August 2012), the annual inflow of FDI increased from US0.5 billion in 2007 to US1.2 billion in 2011. Floriculture, horticulture, textile, and leather are the sectors that have attracted the most FDI. Recently, commercial farming has attracted Indian, Saudi, European, and U. S. investors. According to the Ethiopian Investment Agency, the stock of U. S. foreign direct investment since 1993 in Ethiopia reached nearly US1.4 billion as of December 2011, which includes both projects under implementation and in operation. U. S. companies with a presence and participation in Ethiopia39s economy include (either through direct presence or licensingdistribution agreement): Boeing, Coca-Cola, Pepsi-Cola, Caterpillar, John Deere, Proctor amp Gamble, Johnson amp Johnson, Ford, Mack Trucks, General Motors, Ernst amp Young, Radisson, Sheraton, Hilton, Motorola, Microsoft, IBM, Cessna, Bell Helicopters, Perkins, Massey Ferguson, Case III, 3M, Lucent Technologies, Cisco, Federal Express, United Parcel Service, RankXerox Corporation, HP, Cargill, Navistar, Hughes Network, DuPont, Oracle, and General Electric. U.S. Department of State Ethiopia is one of the fastest growing economies in the world. It has registered impressive GDP growth for several years, ranging between 8 and 12, depending on the data source. The World Bank and IMF forecast continued average growth of 7.5 to 8.5 in 2015 and approximately 7 to 7.5 over the next three years. With a population of roughly 90 million, Ethiopia is the second most populous country in sub-Saharan Africa, after Nigeria. The government of Ethiopia follows an integrated 5-year development plan, the Growth and Transformation Plan (GTP), which aims to achieve 11.2 ndash 14.9 GDP growth annually as well as achieve the Millennium Development Goals and attain middle-class income status by 2025. To realize these goals, the government is investing heavily in large-scale social, infrastructural and energy projects. These developments are positive indicators for future private sector development, but translate into the flow of significant amounts of capital into public sector infrastructure projects, which can provide important opportunities but can also limit capital available to the private sector. World Bank estimates show that public infrastructure spending was approximately 19 of Ethiopiarsquos total GDP in fiscal year 2011-2012. Competitive labor and energy costs as well as the budding consumer markets are key pulls for foreign direct investment (FDI). Current challenges to the private sector include foreign exchange shortages and limited access to finance, long lead-times for inputs and exports due to the current logistic infrastructure and associated high land transportation costs, and bureaucratic delays. Areas closed to foreign investment are banking, insurance and accountingassurance services, retail, telecommunications and transportation. Businesses interested in entering the market should focus on aligning operations to complement the overall goals of the GTP. Key growth sectors include renewable energy, construction, healthcare, tourism, textile and apparel, leather products, telecommunication support services and products, and aviation support services and products. The government of Ethiopia is currently pursuing accession to the World Trade Organization, while maintaining their goal of attaining least-developed country status, by 2015. In 2015, Ethiopia also became a full member of the Common Market for Eastern and Southern Africa (COMESA). It is actively pursuing improving the current investment climate through adopting more efficient bureaucratic processes in the areas of registration, logistics, and tax processes. Key energy generation and distribution projects as well as transportation infrastructure projects are scheduled for completion by the end of 2015. 1. Openness To, and Restrictions Upon, Foreign Investment Attitude toward Foreign Direct Investment Ethiopiarsquos five-year Growth and Transformation Plan (GTP) ndash 2010 to 2015, which was approved by the Ethiopian Parliament in November 2010 and is currently in its fifth year, is driving Ethiopiarsquos demand for and openness to foreign investment. The GTP overarching goals are to achieve the Millennium Development Goals and middle-income status by 2025. These goals translate to a focus on improving the quantity and quality of social services and infrastructure, ensuring macro-economic stability with targeted GDP growth of 11 to 14.9, and enhancing productivity in agriculture and manufacturing. Given the scale of public investment required to support GTP targets, coupled with the current negative domestic savings rate and a World Bank estimate of 4.3 collected tax revenues as a percentage of GDP, Ethiopia requires significant inflows of foreign financial resources. While tax incentives for investment in the high priority sectors of heavy and light manufacturing, agribusiness, textiles, sugar, chemicals and pharmaceutical and mineral and metal processing underscore the governmentrsquos focus and openness to FDI, the recent credit worthiness ratings by the international rating agencies has opened up Ethiopiarsquos access to commercial foreign loans. In May 2014, Moodyrsquos rated Ethiopiarsquos credit worthiness a lsquoBrsquo, while SampP and Fitch gave a lsquoBrsquo in May 2014. The rating agencies underscored Ethiopiarsquos stable outlook and positive prospects for continued economic growth in the short and medium term. Key drivers of their ratings were the huge investments in infrastructure and power generation and their likely effect in improving trade conditions. The countryrsquos peace and stability also positively influenced the rating. The rating agencies noted however that the private sector remained weak and access to domestic credit restricted economic growth. In December 2014, Ethiopia issued its first Euro-bond offering, raising USD 1 billion at a rate of 6.625. The 10-year bond was oversubscribed indicating a continued market interest in high ndash growth sub-Saharan African markets, but did trigger the country to exceed its non-concessional borrowing threshold set by the World Bank, which could limit Ethiopiarsquos access to additional concessional lending. According to the Ministry of Finance and Economic Development, the GOE will allocate these funds for additional infrastructure investment. Other Investment Policy Reviews Over the past three years, the Ethiopian Investment Commission (EIC) has undertaken an independent review of its investor services in an effort to streamline the investment process and is in the process of developing a more efficient one-stop-shop facility for foreign direct investors. LawsRegulations of Foreign Direct Investment The government of Ethiopia is currently revising its 1960 commercial code in an effort to facilitate investment and ease of operations. Areas of focus include clarifying regulations for potential investors, standardizing appropriate accounting practices to more accurately assess tax and other operating liabilities, increasing protection for shareholders and provisions for bankruptcy filings as well as modernization of trade and registration processes. To date, the instructions for drafting the code are finalized the actual revision and drafting of the new code has not started. The revised Investment Code of 1996, as well as the Investment Proclamation, provide incentives for development-related investments and have gradually removed most of the sectorial restrictions on investment. However, the investment code does prohibit foreign investment in some sectors -- please refer to 39Limits on Foreign Control39 section. The 2012 amendment to Ethiopiarsquos investment proclamation introduced provisions for the establishment of industrial development zones, both state-run and private, with favorable investment, tax, and infrastructure incentives. The amendment raised the minimum capital requirement to USD 200,000 per project for wholly-owned foreign investments and USD 150,000 for joint investments with domestic investors (or USD 100,000USD 50,000 respectively in the areas of engineering, architectural, accounting and auditing services, business and management consultancy services and publishing). A foreign investor reinvesting profits or dividends may not be required to allocate minimum capital. Under the GTP, key priority industries include: textile and garment industry, leather and leather products, sugar and sugar-related products, cement, metal and engineering, chemical, pharmaceutical and agro-processing. Investments in this area are accompanied with additional tax and duty incentives as established in proclamation 7692012. A 2014 amendment to the investment proclamation restructured the existing regulatory investment body, the Ethiopian Investment Agency (EIA) under the Ministry of Industry, to a separate governmental body, the EIC, with the Ethiopian Prime Minister serving as Chairman of the EIC Board. The 2014 amendment also provides flexibility for the EIC to decide on appeals submitted to it by foreign and domestic investors on specific projects. In addition, the new EIC Investment Board is empowered to authorize the granting of new or additional incentives other than what is outlined under the existing regulations and authorize foreign investment in areas, otherwise exclusively reserved for domestic investors, if the exception is in the lsquonational interest. rsquo The EIC39s website, ethioinvest, outlines the GOE39s key focus sectors as well as details registration processes and provides regulatory details for investors. In alignment with GTP goals to further develop medium and large scale industries, the government established the Ethiopian Industrial Zones Corporation (EIZC) under the Ministry of Industry in 2012 to oversee the construction and regulation of the zones. Currently the EIZC is preparing the first Industrial park proclamation with the aim of decreasing environmental pollution, enhancing export of manufactured goods and ensuring sustainability. As of April 2014, Bole Lemi-I is the only operational industrial zone developed by the government. For Bole Lemi - II and Qilinto industrial zone developments, the government is in the process of design selection with the support of the World Bank financing and technical advice. Two additional industrial zones, the Eastern Industrial Zone and George Shoe Factory, are developed by Chinese and Taiwanese private businesses. There is also plan to develop industrial zones in Dire Dawa and Hawasa. Limits on Foreign Control Ethiopiarsquos investment code prohibits foreign investment in banking, insurance, and financial services. The remaining state-owned sectors include telecommunications, power transmission and distribution, and postal services with the exception of courier services. Manufacturing of weapons and ammunition can only be undertaken as joint ventures with the government. Other areas of investment reserved for Ethiopian nationals include: broadcasting air transport services travel agency services, forwarding and shipping agencies retail trade and brokerage wholesale trade (excluding supply of petroleum and its by-products as well as wholesale by foreign investors of their locally-produced products) most import trade capital goods rentals export trade of raw coffee, khat, oilseeds, pulses, hides and skins bought from the market live sheep, goats, and cattle not raised or fattened by the investor construction companies excluding those designated as grade 1 tanning of hides and skins up to crust level hotels (excluding star-designated hotels) restaurants and bars (excluding international and specialized restaurants) trade auxiliary and ticket selling services transport services bakery products and pastries for the domestic market grinding mills hair salons clothing workshops (except garment factories) building and vehicle maintenance saw milling and timber production custom clearance services museums, theaters and cinema hall operations and printing industries. However, the government of Ethiopia has indicated an interest in bringing foreign private sector expertise to some of the above sectors. Ethiopian-Americans can obtain a local resident card from the Ministry of Foreign Affairs that allows them to invest in many sectors closed to foreigners. Foreign firms can supply goods and services to Ethiopian firms in the closed sectors. The government continues to implement its privatization program for some government-owned entities, which were largely nationalized by the Derg military regime in the 1970s. The current government39s position is that property seized lawfully by the Derg (i. e. by court order or government proclamation published in the official gazette) remains the property of the state. Nearly all tenders issued by the Ethiopian government39s Privatization and Public Enterprises Supervising Agency (PPESA) are open to foreign participation. In some instances, the government prefers to engage in joint ventures with private companies rather than sell an entire entity. The government has sold 370 public enterprises since 1995. Most of these enterprises were small companies in the trade and service sectors. The agency privatized three enterprises in 2014 and currently around 27 public enterprises remain under PPESA control. With the exception of the restricted areas of investments, the regulations governing the investment registration policy is consistently referenced for foreign investors. While investors have complained about different interpretations (particularly relating to accounting for in-kind investments) from the EIC. foreign investors generally do not face undue screening of FDI, unfavorable tax treatment, denial of licenses, discriminatory import or export policies, or inequitable tariff and non-tariff barriers. The EIC is working to establish an expedited one-stop shop service that it hopes will significantly cut the time and cost of acquiring investment and business licenses. However, bureaucratic hurdles continue to affect project implementation and some U. S. investors report that the EIC still lacks capacity to meet its own stringent deadlines. A business license can be obtained in one day if all requirements are met, though in practice this is uncommon. A foreign investor intending to buy an existing private enterprise or buy shares in an existing enterprise needs to obtain prior approval from the EIC. Currently, within the sectors allowing foreign investment, there are no laws restricting competition for foreign companies or foreign-owned subsidiaries. The EIC reviews investment transactions for compliance with FDI requirements and restrictions as outlined by the investment proclamation and amendments. However, companies have complained that state-owned enterprises receive favorable treatment in the government tender process. As the public sector is heavily involved in the economic development, this translates into a sizeable portion of the open tenders on the market. Ethiopiarsquos Trade Practice and Consumers Protection Authority (TPCPA), is accountable to the Ministry of Trade, and is tasked with promoting a competitive business environment by regulating anti-competitive, unethical, and unfair trade practices to enhance economic efficiency and social welfare. Some of the Commission39s powers include: investigating complaints by aggrieved parties compelling witnesses to appear and testify at hearings and searching the premises of accused parties. Since 2011, the TPCPA has conducted 15 workshops for over 5000 government and private sector attendees. However, since its inception, the TPCPA has been primarily focused on self-organization and administrative work, and had not conducted any significant enforcement activities as of January 2013. The Federal Trade Competition and Consumer Protection Appellate Tribunal which is formed under TPCPA saw 45 consumer protection and unfair trade cases in 201314. In addition the Authority is providing market information on some goods to the public using print and electronic media. Because of its consistent GDP growth of between 8 - 12 over the past 10 years, its population of over 90 million and its stable investment climate, Ethiopia is becoming an increasing priority for foreign investment and foreign companies. Investment trends show the following two key features: Equity investment terms are usually for 8 ndash 10 years with inputs being not only capital inflows, but also capacity building and knowledge transfer. Manufacturing companies are taking advantage of the special industrial zones, skilled labor and tax incentives for initial start-up imports and export-related expenditures. While foreign exchange shortages for import of inputs and logistic costs remain high both in actual cost and lead time requirements, most manufacturing companies still identify a cost advantage on the whole due to low power, labor and customs costs. Millennium Challenge Corporation Country Scorecard The Millennium Challenge Corporation, a U. S. Government entity charged with delivering development grants to countries that have demonstrated a commitment to reform, produced scorecards for countries with a per capita gross national income (GNI) or USD 4,125 or less. A list of countrieseconomies with MCC scorecards and links to those scorecards is available here: mcc. govpagesselectionscorecards. Details on each of the MCCrsquos indicators and a guide to reading the scorecards are available here: mcc. govpagesdocsdocreport-guide-to-the-indicators-and-the-selection-process-fy-2015 . 2. Conversion and Transfer Policies All foreign currency transactions must be approved by Ethiopia39s central bank, the National Bank of Ethiopia (NBE). The local currency (Birr) is not freely convertible. A 2004 NBE directive allows non-resident Ethiopians and non-resident foreign nationals of Ethiopian origin to establish and operate foreign currency accounts up to USD 50,000. Ethiopia39s Investment Proclamation allows all registered foreign investors, whether or not they receive incentives, to remit freely profits and dividends, principal and interest on foreign loans, and fees related to technology transfer. Foreign investors may also remit proceeds from the sale or liquidation of assets, from the transfer of shares or of partial ownership of an enterprise, and funds required for debt service or other international payments. The right of expatriate employees to remit their salaries is granted in accordance with NBE foreign exchange regulations. Forex reserves were heavily depleted during 2012 and still remain at low levels. By the end of FY14, the gross reserves are estimated at USD 2.8 billion, covering approximately 1.9 months of prospective imports. According to the IMF, heavy government infrastructure investment has fueled the need for forex for the associated imports. In addition, the forex reserve decrease is further exacerbated by weaker than expected exports of coffee, Ethiopiarsquos main export crop, a trend that had begun to reverse by mid-2014 and exports actually increased by 5.5 during the 20132014 fiscal year. Still, businesses usually expect delays of foreign exchange supply of 6 weeks to 3 months and slow-downs in manufacturing due to foreign exchange shortages are common. Delays of repatriation for high USD sales amounts of up to 2 years have been reported. Localization of inputs and partnering with export-oriented partners are strategies employed by the private sector to address the foreign exchange shortage. According to data from the National Bank of Ethiopia, the birr depreciated approximately 130 against the U. S. Dollar between November 2006 and January 2015, through a series of controlled step-downs, including 20 devaluation in September 2014. As of January 2015, the exchange rate was approximately 20.14 birr per dollar. The illegal parallel market exchange rate was approximately 22.80 per dollar in January 2015, a premium of 13.2 over the official rate. Ethiopiarsquos Financial Intelligence Unit monitors suspicious currency transfers, including large transactions exceeding 200,000 birr (roughly equivalent to U. S. reporting requirements for currency transfers exceeding USD 10,000). 3. Expropriation and Compensation Per Ethiopia39s 1996 Investment Proclamation and subsequent amendments, assets of a domestic investor or a foreign investor, enterprise or expansion cannot be nationalized wholly or partly, except when required by public interest and in compliance with the laws and with payment of adequate compensation. Such assets may not be seized, impounded, or disposed of except under a court order. The Derg military regime nationalized many properties in the 1970s. The current government39s position is that property seized lawfully by the Derg (i. e. by court order or government proclamation published in the official gazette) remains the property of the state. In most cases, property seized by oral order or other informal means is gradually being returned to lawful owners or their heirs through a lengthy bureaucratic process. Claimants are required to pay for improvements made by the government during the time of its control over the property. Ethiopia39s Privatization and Public Enterprises Supervising Agency (PPESA) stopped accepting requests from owners for return of these formerly expropriated properties in July 2008. Legal System, Specialized Courts, Judicial Independence, Judgments of Foreign Courts According to the Investment Proclamation, disputes arising out of foreign investment that involve a foreign investor or the state may be settled by means agreeable to both parties. A dispute that cannot be settled amicably may be submitted to a competent Ethiopian court or to international arbitration within the framework of any bilateral or multilateral agreement to which the government and the investor39s state of origin are contracting parties. The Ethiopian Commercial Code (Book V.) does outline Bankruptcy provisions and proceedings and references that the Ethiopian court system will have jurisdiction over bankruptcy filings and proceedings subject to international conventions. The primary purpose of the law is to protect creditors, equity shareholders and other contractors and bankruptcy is not criminalized according to the law. In practice, there is currently limited application of the bankruptcy procedures due to lack of knowledge of the procedures by the private sector. The 2015 World Bank Ease of Doing Business index sub-category 39Resolving Insolvency39 outlines some average expectations for insolvency proceedings in Ethiopia doingbusiness. orgdataexploreeconomiesethiopiaresolving-insolvency . Currently, there is no data to track investment dispute trends or patterns. While disputes can be resolved in international arbitration forums at the agreement of both parties, enforcement is contingent on the Ethiopian court system. Both foreign and domestic investors involved in disputes have expressed a lack of confidence in the judiciary to objectively assess and resolve disputes. Ethiopia39s judicial system is overburdened, poorly-staffed and inexperienced in commercial matters, although efforts are underway to strengthen its capacity. While property and contractual rights are recognized and there are commercial and bankruptcy laws, judges often lack understanding of commercial matters and case scheduling suffers from extended delays. The Addis Ababa Chamber of Commerce has an Arbitration Center dedicated to assist those with the arbitration process. There is no guarantee that the award of an international arbitral tribunal will be fully accepted and implemented by Ethiopian authorities. ICSID Convention and New York Convention Since 1965, Ethiopia has been a member state to the International Centre for Settlement of Disputes (ICSID Convention) but has not ratified the convention on The Recognition and Enforcement of Foreign Arbitral Awards (1958 New York Convention). Duration of Dispute Resolution Due to an overloaded court system, dispute resolution can last between several months and several years. According to the World Bank, Ease of Doing Business report, the average for Enforcing Contracts is 530 days. 5. Performance Requirements and Investment Incentives Ethiopia is currently an observer of the World Trade Organization (WTO) wto. orgenglishthewtoeaccea1ethiopiae. htm and is in the process of developing its services offer and revising its goods offer. Ethiopia currently does maintain formal measures that are inconsistent with Trade Related Investment Measure requirements. Local and Foreign investors have asserted that informal priority for foreign exchange has been given to export-oriented businesses andor those that provide a higher local input content. The 2003 amendment to the Investment Proclamation outlines investment incentives for investors in specific areas. New investors engaged in manufacturing, agro-processing activities, or the production of certain agricultural products, who export at least 50 of their products or supply at least 75 of their product to an exporter as production inputs, are exempt from income tax for five years. An investor who exports less than 50 of his product or supplies his product only to the domestic market is income tax exempt for two years. Investors who expand or upgrade existing enterprises and export at least 50 of their output or increase production by 25 are eligible for income tax exemption for two years. An investor who invests in the developing regions of Gambella, Benishangul Gumuz, South Omo, Afar or Somali Region will be eligible for an additional one-year income tax exemption. An investor who exports hides and skins after processing only up to crust level will not be entitled to the income tax incentive. Research and Development The Ethiopian government does encourage technology and knowledge transfer to further develop the Ethiopian workforce via corporate-financed corporate social responsibility programs andor training programs incorporated into investment proposals. Currently, there are no government financed research and development programs however. Ethiopia does not formally impose performance requirements on foreign investors. There is currently no forced localization or data storage requirements for private investors. However, in the case of joint ventures with SOE39s, investors have reported requirements of up to 30 domestic content in goods andor technology. 6. Right to Private Ownership and Establishment Both foreign and domestic private entities have the right to establish, acquire, own and dispose of most forms of business enterprises. There is no right of private ownership of land. All land is owned by the state and can be leased for up to 99 years. Small scale rural landholders have an indefinite period of use rights, but cannot lease out whole holding for a longer period of time, except in Amhara Region. In November 2011, the government enacted a controversial urban land lease proclamation that allows the government to determine the value of land in transfers of leasehold rights, in an attempt to curb speculation by investors. 7. Protection of Property Rights Secured interests in property are protected and enforced, although all land ownership remains in the hands of the state with use rights to landholders. Certain residents have been relocated (and usually compensated for properties on land) when the government decides that the land they are living on should be used for a road or other public use. Land leasehold regulations vary in form and practice by region. As land is a public property, the law doesnrsquot allow mortgaging land. Intellectual Property Rights Ethiopia has yet to sign a number of major international intellectual property rights (IPR) treaties, such as: the Paris Convention for the Protection of Industrial Property the World Intellectual Property Organization (WIPO) copyright treaty the Berne Convention for Literary and Artistic Works the Madrid System for the International Registration of Marks and the Patent Cooperation Treaty. The GOE has expressed its intention to accede to the Berne convention and Madrid protocol by 2015. The Ethiopian Intellectual Property Rights Office (EIPO) has been tasked primarily to protect Ethiopian copyrighted materials and pirated software. Generally, EIPO has weak capacity in terms of manpower and none in terms of law enforcement. In addition, a number of businesses, particularly in the tourism and service industries, operate in Ethiopia freely using well-known trademarked names or symbols without permission. The government does not publicly track counterfeit goods seizures, and no estimates are available. Resources for Rights Holders The Ethiopian Intellectual Property Office (EIPO) oversees the administration and advises on IPR issues. Contact and office information is available at eipo. gov. et For additional information about treaty obligations and points of contact at local IP offices, please see WIPOrsquos country profiles at wipo. intdirectoryen . Embassy POC: Economic Officer, Helena Schrader, SchraderHPstate. gov 8. Transparency of the Regulatory System Ethiopia39s regulatory system is generally considered fair, though there are instances in which burdensome regulatory or licensing requirements have prevented the local sale of U. S. exports, particularly health-related products. Investment decisions can involve multiple government ministries lengthening the registration and investment process. In 2011, the central bank issued a directive for all banks and insurance companies to adhere to International Financial Reporting Standards (IFRS). Foreign investors have complained about the abrupt cancellation of some government tenders, a perception of favoritism toward vendors who provide concessional financing, and a general lack of transparency in the procurement system. In September 2009, the government established a new public procurement and property administration agency. This agency is an autonomous government organ, has its own judicial arm, and is accountable to the Ministry of Finance and Economic Development. Ethiopia is a member of UNCTADrsquos international network of transparent investment procedures ethiopia. eregulations. org. Foreign and national investors can find detailed information on administrative procedures applicable to investment and income generating operations including the number of steps, name and contact details of the entities and persons in charge of procedures, required documents and conditions, costs, processing time and legal bases justifying the procedures. 9. Efficient Capital Markets and Portfolio Investment Access to finance is an impediment to increased Ethiopian domestic private investment. While credit is available to investors on market terms, a 100 collateral requirement limits the ability of some investors to take advantage of business opportunities. Additionally, an April 2011 measure forcing non-government banks to invest the equivalent of 27 of each loan made in National Bank of Ethiopia (NBE) bonds has contributed to liquidity shortages that have reduced the ability of banks to lend to the private sector. Ethiopia currently has nineteen banks--three state-owned, and sixteen privately-owned. In September 2011, the NBE raised the minimum paid up capital required to establish a new bank from Birr 75 million to 500 million which effectively stopped the entry of most new banks into the market. Foreign banks are not permitted to provide financial services in Ethiopia. The state-owned Commercial Bank of Ethiopia mobilized 65.1 of the total bank deposits and provided more than 50.4 of total bank loans in the fiscal year 201213. Ethiopia does not have a securities market, and salespurchases of debt are heavily regulated. The GOE is drafting legislation to regulate the over-the-counter market for private share companies. In addition, Moodyrsquos rated Ethiopiarsquos credit worthiness a lsquoBrsquo, while SampP and Fitch gave it a lsquoBrsquo. The NBE controls the bank minimum deposit rate, which now stands at 5, while loan interest rates are allowed to float. Real interest rates have been negative in recent years mainly due to high inflation. The government offers a limited number of 28 days, 3-month, and 6-month Treasury bills, but prohibits the interest rate from exceeding the bank deposit rate. The government began to offer a one year Treasury bill in November 2011. The yields on these T-bills are below 2. This market remains unattractive to the private sector and over 95 of the T-bills are held by the state-owned Commercial Bank of Ethiopia and public enterprises. The Ethiopia Commodity Exchange (ECX), launched in 2008, trades commodities such as coffee, sesame seeds, maize, wheat, and haricot beans. The GOE launched ECX to increase transparency in commodity pricing, alleviate food shortages, and encourage the commercialization of agriculture. However, critics allege that ECX policies and pricing structures are inefficient compared to direct sales at prevailing international rates. Money and Banking System, Hostile Takeovers Ethiopia currently has nineteen banks--three state-owned, and sixteen privately-owned. In September 2011, the NBE raised the minimum paid up capital required to establish a new bank from Birr 75 million to 500 million which effectively stopped the entry of most new banks into the market. Foreign banks are not permitted to provide financial services in Ethiopia. Based on the most recently available data, the state-owned Commercial Bank of Ethiopia typically mobilizes about two-thirds of total bank deposits and half of total bank loans. Ethiopia does not have a securities market, and salespurchases of debt are heavily regulated. The GOE is drafting legislation to regulate the over-the-counter market for private share companies. In addition, Moodyrsquos rated Ethiopiarsquos credit worthiness a B, while SampP and Fitch gave it a B. The NBE controls the bank minimum deposit rate, which now stands at 5, while loan interest rates are allowed to float. Real interest rates have been negative in recent years mainly due to high inflation. The government offers a limited number of 28 days, 3-month, and 6-month Treasury bills, but prohibits the interest rate from exceeding the bank deposit rate. The government began to offer a one year Treasury bill in November 2011. The yields on these T-bills are below 2. This market remains unattractive to the private sector and over 95 of the T-bills are held by the state-owned Commercial Bank of Ethiopia and public enterprises. Currently, there are no restrictions for foreigners to own a local bank account. 10. Competition from State-Owned Enterprises State-owned enterprises and ruling party-owned entities dominate major sectors of the economy. There is state monopoly or state dominance in sectors such as telecommunications, power, banking, insurance, air transport, shipping, and sugar. Ruling party-affiliated endowment companies have a strong presence in the ground transport, fertilizer, and textile sectors. Both state-owned enterprises and endowment companies dominate the cement sector. State-owned enterprises have considerable advantages over private firms, particularly in the realm of Ethiopia39s regulatory and bureaucratic environment, including ease of access to credit and speedier customs clearance. Local business owners as well as foreign investors complain of the lack of a level playing field when it comes to state-owned and party-owned businesses. While there are no conclusive reports of credit preference for these entities, there are indications that they receive incentives such as priority foreign exchange allocation, preferences in government tenders, and marketing assistance. Ethiopia publishes aggregate financial data of state-owned enterprises, but detailed information is not included in the national budget, and few state-owned enterprises outside of Ethiopian Airlines publicly release detailed financial statements. In 2010, the Ethiopian government corporatized state-owned enterprise Ethiopian Telecommunications Corporation (ETC) by turning over its management to France-Telecom per a two-year contract. As part of this process, a new company, Ethio Telecom (ET), was formed to replace ETC. In January 2013, France-Telecom handed back the management of Ethio Telecom after completion of the contract. Similar to the corporatization of ETC, a tender for the management of Ethiopian Electric Power Company (EEPCO) was advertised in 2011. After splitting the power corporation into two entities, the management contract of the Ethiopian Electric Utility has been given to an Indian company for two years contract beginning December 2013. The Public-Private Dialogue Forum (PPDF), a joint consultative forum between the private sector and the government, has held six workshops to date focusing on various business issues such as company registration, business licensing, legal structures, access to finance, procurement, manufacturing, and protecting property rights. The private sector was represented by the Ethiopian Chamber of Commerce and Sectorial Associations (ECCSA) and the government by the Ministry of Trade (MOT). Additionally, Prime Minister Hailemariam Desalegn, together with the full Council of Ministers, meets with representatives of the private sector annually to discuss their commercial concerns. Nearly all tenders issued by the Ethiopian government39s Privatization and Public Enterprises Supervising Agency (PPESA) are open to foreign participation. In some instances, the government prefers to engage in joint ventures with private companies rather than sell an entire entity. The government has sold over 300 public enterprises since 1994. Most of these enterprises were small enterprises in the trade and service sectors. The agency privatized 3 Enterprises in 2014 and currently around 27 public enterprises remain under PPESA control. OECD Guidelines on Corporate Governance of SOEs Currently, Ethiopia is not a member to the Organization for Economic Cooperation and Development (OECD). They also do not adhere to the guidelines on corporate governance of SOEs. Corporate governance of state-owned enterprises is structured and monitored by a board of directors composed of senior government officials and politically-affiliated individuals. Sovereign Wealth Funds Ethiopia has no Sovereign Wealth Funds. 11. Corporate Social Responsibility Some larger international companies have introduced corporate social responsibility (CSR) programs however, most local companies do not practice CSR. There is a movement to develop CSR programs by the Ministry of Industry in collaboration with the World Bank, U. S. Agency for International Development, and others. CSR programs supporting workforce capacity-building and services, community-building and infrastructure investment programs by foreign corporation can serve to further align company objectives with the government of Ethiopiarsquos overall GTP development goals. OECD Guidelines for Multinational Enterprises The host government does encourage CSR programs for both local and foreign direct investors but does not maintain specific guidelines for these programs. In early 2015, the Ethiopian Chamber of Commerce amp Sectorial Associations published a 39Model Code of Ethics for Ethiopian Businessesrsquo that was endorsed by the GOE39s President Mulatu Teshomme as the model for the business community. Ethiopia has been relatively stable and secure for investors. Insurgents operating in parts of the Somali Region of Ethiopia have warned investors against exploring for oil or natural gas resources in this area. Some elements of the outlawed Ogaden National Liberation Front continue to operate in parts of the Somali Region and there are reports of sporadic clashes with security forces. Beginning in 2008, the government enacted a series of laws that effectively constrained opposition parties, the media, and civil society. The Ethiopian Peoplersquos Revolutionary Democratic Front (EPRDF), which is the ruling party coalition, and its allied parties subsequently took close to 90 percent of the popular vote and won 545 out of 547 parliamentary seats in the 2010 national elections, which were judged to have lacked a level playing field. Regional-level elections (including for seats in the Addis Ababa and Dire Dawa city councils) were held in 2013 and national parliamentary elections are scheduled in May 2015. In 2009, the Ethiopian government passed the Anti-terrorism Proclamation (ATP), granting executive branch-controlled security services virtually unlimited authority to take unilateral action to disrupt suspected terrorist activities. Terrorist activities are broadly defined in the legislation. The law has been cited in the convictions of twelve Ethiopian journalists, political opposition leaders, and activists, and an Ethiopian employee of the UN. Two Swedish journalists were found guilty of providing support for terrorists and illegally entering the country in 2011 and were sentenced to eleven years in prison, but received a pardon in September 2012. In the lead up to the May 2015 national elections, several opposition party leaders have been detained and charged under the ATP. Five European tourists were killed and two were kidnapped in January 2012 by the Afar Revolutionary Democratic Unit Front (ARDUF), an extremist group backed by Eritrea. In retaliation, the Ethiopian military made incursions into Eritrea in March 2012 targeting the ARDUF and the Eritrean military. An attack on a farm operated by Saudi Star Development in the Gambella Region in April 2013 left five people dead, and was blamed on the Gambella Nilotic Union. The Ethiopian government regards these incidents as terrorist attacks. In February 2012, the Ethiopian government announced that it had arrested al-Qaida operatives with links to Kenya, Sudan, the Philippines, Saudi Arabia, and South Africa in the Bale area of Oromia Region in December 2011. In October 2013, in Addis Ababa, two suspected al-Shabbab operatives died in an explosion described as a failed terrorist attack and were thought to have been targeting a crowded sports event occurring near the explosion. Isolated protests broke out on several university campuses in Ethiopiarsquos Oromia region in late April 2014, resulting in at least eleven deaths, following reports that a draft development plan for Addis Ababa would expand the capitalrsquos territory into the Oromia region. Ethnic conflict, including among university students, occurs at times and occasionally becomes violent. The campaign season in the run-up to the May 2015 general parliamentary elections has been generally peaceful. Although there have been some small-scale clashes between protestors and security officials and, generally, when opposition parties proceed with unauthorized protests, they usually resulted in minor injuries and temporary detentions. Ethiopia ratified the United Nations (UN) Anticorruption Convention in 2007. The UN Investment Guide to Ethiopia (2004) asserted that routine bureaucratic corruption is virtually nonexistent in Ethiopia. The guide added that bureaucratic delays certainly exist, but are not devices by which officials seek bribes. It is a criminal offense to give or receive bribes, and bribes are not tax deductible. Transparency Internationalrsquos 2014 Corruption Perceptions Index, which measures perceived levels of public sector corruption, ranked Ethiopia as 33 (with 0 indicating highly corrupt and 100 indicating very clean). Ethiopia39s rank on the corruption perception index was 110 out of 175 countries in 2014 and 111 out of 175 rated countries in 2013. The Ministry of Justice and the Federal Ethics and Anti-Corruption Commission (FEACC) are charged with combating corruption. Since its establishment, the Commission has arrested dozens of officials on charges of corruption, including managers of the Privatization Agency, Ethiopian Telecommunications Corporation, National Bank of Ethiopia, Ethiopian Geological Survey, the state-owned Commercial Bank of Ethiopia, Ethiopian Revenue and Customs Authority, and private businessmen. UN Anticorruption Convention, OECD Convention on Combatting Bribery In 2003, Ethiopia signed the UN Anticorruption Convention which was later ratified in November 2007. Ethiopia is currently not party to the OECD Convention on Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions. Resources to Report Corruption The Ministry of Justice has primary responsibility for combating corruption, largely through the Federal Ethics and Anticorruption Commission (FEACC) that handles reports of corruption feac. gov. et. 14. Bilateral Investment Agreements Ethiopia has bilateral investment and protection agreements with China, Denmark, Italy, Kuwait, Malaysia, Netherlands, Russia, Sudan, Switzerland, Tunisia, Turkey, Yemen, Spain, Algeria, Austria, UK, BelgiumLuxemburg, Libya, Egypt, Germany, Finland, India, and Equatorial Guinea and a protection of investment and property acquisition agreement with Djibouti. A Treaty of Amity and Economic Relations, which entered into force in 1953, governs economic and consular relations with the United States. Ethiopia also has avoidance of double taxation treaties with fourteen countries, including Italy, Kuwait, Romania, Russia, Tunisia, Yemen, Israel, South Africa, Sudan and the UK. Bilateral Taxation Treaties There is no avoidance of double taxation treaty between the United States and Ethiopia. 15. OPIC and Other Investment Insurance Programs The Overseas Private Investment Corporation (OPIC) has offered risk insurance and loans to U. S. investors in Ethiopia in the past. In past years, it has not originated any investment in Ethiopia however, recently, has begun to initial reviews for qualifying investment opportunities. Approximately 85 of Ethiopia39s 90 million people work in agriculture. The Ethiopian government is the most important sector of employment outside of agriculture. According to the Central Statistical Agencyrsquos urban employment and unemployment survey results, urban unemployment was estimated to be 17.5 as of 2012. (24.9 of people between the ages of 15-24 are unemployed.) Ethiopia has ratified all eight core ILO conventions. The Ethiopian Penal Code outlaws work specified as hazardous by ILO conventions. The Ethiopian Parliament ratified ILO Convention 182 on the Worst Forms of Child Labor in May 2003. The U. S. Government produces an annual report on labor conditions in Ethiopia, including an assessment of child labor. The constitution and law provide workers, except for civil servants and certain categories of workers primarily in the public sector, with the right to form and join unions, conduct legal strikes, and bargain collectively. Other laws and regulations that explicitly or potentially infringe upon workersrsquo rights to associate freely and to organize include the CSO law, Council of Ministers Regulation No. 1682009 on Charities and Societies to reinforce the CSO law, and Proclamation No. 6522009 on Antiterrorism. Such laws and detailed requirements make legal strike actions difficult to carry out. In practice, labor strikes are rare. Labor unions, organized under the umbrella Confederation of Ethiopian Trade Unions (CETU), are formed as enterprise-based units and not around specific sectors. There is no formal requirement for unions to join the CETU, however. Child labor is widespread in Ethiopia, and the Ethiopian Government in collaboration with the international community has established programs to combat the worst forms of child labor, particularly in the southern regions. While not a pressing issue in the formal economy, child labor is common in rural agrarian areas and the informal economy in urban areas. Ethiopian traditional woven textiles are included on the U. S. government39s Executive Order 13126 list of goods that have been known to be produced by forced or indentured child labor. Both NGO and Ethiopian government sources concluded that goods produced (in the agricultural sector and traditional weaving industry in particular) via child labor are largely intended for domestic consumption, and not slated for export. Employers are statutorily prohibited from hiring children under the age of 14. In 2013, Ethiopia produced a list of Activities Prohibited for Young Workers and launched its National Action Plan (NAP) on the Elimination of the Worst Forms of Child Labor. The laws defining what sectors may hire young workers, defined as workers aged 14 to 18, are infrequently enforced due to the lack of capacity of labor inspectors within the country. Labor remains readily available and inexpensive in Ethiopia. Skilled manpower, however, is scarce in many fields. Approximately 60 of Ethiopians over the age of 15 are illiterate (defined by UNESCO as ldquoinability to identify, understand, interpret, create, communicate and compute, using printed and written materials associated with varying contextsrdquo). There is no national minimum wage standard. To increase the skilled labor force, the government of Ethiopia has undertaken a rapid expansion of the university system in the last 8 years, increasing the number of higher education institution from one to 33. It has also adopted an education policy that 70 of the annual student intake in Public Universities must focus on science, engineering and technology. 17. Foreign Trade ZonesFree PortsTrade Facilitation There are no areas designated as foreign trade zones andor free ports in Ethiopia. Because of the 1998-2000 Ethiopian-Eritrean war, Ethiopian exports and imports through the Eritrean port of Assab are prohibited. As a result, Ethiopia conducts almost all of its trade through the port of Djibouti with some trade via the Somaliland port of Berbera and Sudan39s Port Sudan. Despite Ethiopia39s efforts to clamp down on small-scale trade of contraband, unregulated exports of coffee, live animals, khat (a mildly narcotic amphetamine-like leaf), fruit and vegetables, and imports of cigarettes, alcohol, textiles, electronics and other consumer goods continues. 18. Foreign Direct Investment and Foreign Portfolio Investment Statistics Table 2: Key Macroeconomic Data, U. S. FDI in Host CountryEconomy Source: Ethiopian Investment Commission Table 4: Sources of Portfolio Investment Currently, data regarding the equitydebt breakdown of portfolio investment assets is not available for Ethiopia via the IMF39s Coordinated Portfolio Investment Survey (CPIS) and is not available for external publication by the GOE. 19. Contact for More Information Addis Ababa Economic Section: EthiopiaInvestmentClimatestate. gov U. S. Embassy main number is 251 011 130 6000. Senior Foreign Commercial Service Officer, Tanya Cole, Tanya. Coletrade. gov Economic Officer, Helena Schrader, SchraderHPstate. gov Trade and Investment Specialist, Abdulkader Hussen, HussenAMstate. gov

No comments:

Post a Comment